Malgré une forte pression de la part de la majorité communale (NV-A en tête), Tervuren Unie a tenu à faire ajouter 6 points lors du prochain conseil communal (31 mars 2020). Bien que le conseil communal ne pourra pas se réunir physiquement pour des raisons évidentes de santé publique, il nous a semblé que certaines questions précisément liées à la crise du Covid-19 ne pouvaient pas attendre une future levée du confinement. Concrètement, nous demandons à la commune de Tervuren de communiquer davantage sur les initiatives mises en place, et en plusieurs langues, afin de tenir compte de la diversité linguistique des habitants de Tervuren.
Bijkomend agendapunt 01
Gelet …
Op voorstel van de Tervuren Unie fractie, die als intentie heeft een concreet voorstel op tafel te leggen dat nauwaansluit bij de positieve initiatieven die reeds door het gemeentebestuur genomen zijn.
Besluit:
Artikel 1: Het is wenselijk al de specifieke informatie rond de Coronatijden in Tervuren beter te bundelen en die beschikbaar te stellen via de reeds bestaande kwaliteitsvolle speciale site https://www.tervuren.be/coronavirus
Typische nuttige informatie waar nood aan is is o.a. :
Deze informatie zou waarschijnlijk best aangebrachtworden onder de vorm van ‘Frequent gestelde vragen’ of ‘Vragen & antwoorden’ om de leesbaarheid dynamisch te houden en informatie snel en regelmatig te kunnen updaten.
Bijkomend agendapunt 02
Artikel 1: De huidige gemeentelijke informatiekanalen rond het coronavirus zijn vooral elektronisch: gemeentelijke website, mail nieuwsbrieven en Facebook.
Een niet onaanzienlijk deel van de bevolking, een kwetsbare groep, is niet zo goed mee op digitaal vlak, en riskeert niet (doeltreffend) bereikt te worden…
Voorstel is om een speciale Corona nieuwsbrief op te stellen met een bundeling van alle sleutel–informatie en mogelijkheden tot hulp, en deze in alle brievenbussen van Tervuren en deelgemeenten uit te delen.
Bijkomend agendapunt 03
Artikel 1: Gezien de specifieke samenstelling van de bevolking en de nood om de profylactische maatregelen zo strikt mogelijk te doen naleven is het in deze crisissituatie wenselijk dat de gemeente ook oplossingen uitwerkt om de anderstalige inwoners beter te bereiken.
Dit kan bv. door het ter beschikking stellen van vertalingen van sleutelinformatie op de website, de Facebook pagina, mail nieuwsbrieven…
Ook op het welkomscherm van de gemeentelijke website kan de link naar de 4-talige federale site vertaald worden om de mensen aan te zetten door te klikken.
Bijlage:
In Limburg worden de coronamaatregelen in een tiental talen verspreid: iedereen moet goedgeïnformeerd zijn
De Limburgse mijngemeenten doen extra inspanningen om ook inwoners die het Nederlands niet goed beheersen toch goed te informeren over de coronamaatregelen. In Genk wordt zo bijvoorbeeld de Nederlandse tekst met maatregelen vertaald in een tiental andere talen.
Niet iedereen in de Limburgse mijngemeenten beheerst het Nederlands even goed en begrijpt wat de coronamaatregelen precies inhouden. De gemeentebesturen van Genk, Heusden-Zolder, Beringen, Maasmechelen en Houthalen-Helchteren doen daarom extra inspanningen om de informatie rond corona in alle gemeenschappen van hun gemeente zo goed mogelijk te verspreiden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19/alle-inwoners-goed-informeren-over-coronamaatregelen-nederlands/
Bijkomend agendapunt 04
Artikel 1: Ouderen (die moeilijk online zijn) en geïsoleerdepersonen persoonlijk laten opbellen door gemeentelijk personeel, om de kwaliteit van de informatie en confidentialiteit te verzekeren.
Voor personen die daarna telefonisch verder geholpen willen worden kunnen in een tweede fase vrijwilligers inspringen.
Bijlage:
Bierbeek belt alle 70-plussers om hulp aan te bieden
Heel wat informatie over het coronavirus en heel wat acties daarrond, vind je tegenwoordig op het internet. Sociale media staan er bol van, maar heel wat informatie geraakt niet tot bij oudere mensen. Online zijn ze vaak minder snel mee. Daarom is de gemeente Bierbeek nu al haar 70-plussers aan het opbellen, om te vragen of ze hulp kunnen aanbieden, maar ook gewoon voor een kleine babbel. Goed voor 1.600 telefoons.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200325_04902078
Borgerhout opent telefoonlijn “Zorg voor senioren”
Het Antwerpse district Borgerhout is gestart met een telefoonlijn « Zorg voor senioren », om de ouderen te helpen tijdens deze coronacrisis. Nogal wat mensen zoeken manieren om de senioren te helpen met bijvoorbeeld boodschappen of een babbeltje via telefoon. Via de telefoonlijn (03 338 17 73) kunnen vrijwilligers en senioren met elkaar in contact gebracht worden. Senioren uit Borgerhout kunnen van 10u tot 15u op deze lijn terecht met vragen. Een poule van vrijwilligers, jongeren van de jeugddienst en mensen uit de buurt, staan klaar om de senioren verder te helpen. Enkele bv’s ondersteunen het initatief
Bijkomend agendapunt 05
Artikel 1: Voor sociaal zwakkeren (in het bijzonder klanten van het Sociaal Huis) is het nodig dat de voedselpakketten van Voedselhulp Overijse nu ook in Tervuren zelf ter beschikking kunnen gesteld worden vermits zelf naar Overijse reizen met de bus of auto niet wenselijk is.
Gemeentelijke diensten staan in voor het afhalen en het ter beschikking stellen van de voedselpakketten tot in de deelgemeenten.
Bijkomend agendapunt 06
Artikel 1: In deze coronatijden is financiële ondersteuningvan de lokale handelaars en ondernemers nodig:
Bijlage:
Gemeente maakt 250.000 euro vrij voor extra coronasteun aan getroffen ondernemers en verenigingen
De voorbije week zat het Zandhovens schepencollege meermaals samen om de situatie over het coronavirus op de voet te volgen. Zaterdag werden de uiteindelijke beslissingen genomen, die maandag nog afgetoetst werden met de administratie en de financiële dienst. Er wordt een kwart miljoen euro vrijgemaakt als extra steun voor de getroffen Zandhovenaars.
https://www.gva.be/cnt/dmf20200323_04899065/gemeente-maakt-250-000-euro-vrij-voor-extra-coronasteun-aan-getroffen-ondernemers-en-verenigingen
Mechelen ondersteunt handel en horeca
Het Mechels stadsbestuur schaft enkele taksen en betalingen van huurgeld af voor de duur van de anti-coronamaatregelen. Op die manier krijgen handel en horeca wat meer ademruimte.
Samen met Mechelen MeeMaken, Unizo en Voka denkt het stadsbestuur al aan een actieplan voor handel en horeca zodat na de crisis meteen een doorstart kan worden gemaakt. De stad neemt steunmaatregelen en bekijkt hoe alles zo snel mogelijk weer op de rails kan worden gezet.
Het stadsbestuur heeft ook besloten het versturen van belastingaanslagen voor alle economische bedrijvigheid op te schorten. ‘Het is bemoedigend dat de handel en horeca uit alle hoeken steun of steunbetuigingen krijgen. Dat stemt me hoopvol voor de toekomst dat we er niet alleen voorstaan en dat we op hulp mogen rekenen. Het actieplan dat we samen met de stad opmaken moet het mogelijk maken om snel de draad weer op te pikken in het post-coronatijdperk. Intussen doe ik nog graag een warme oproep om onze lokale handelaars te blijven steunen. Je hoeft daarvoor niet fysiek naar Mechelen af te zakken, maar dat kan al door te surfen naar www.hamstereninmechelen.be‘, besluit Geert Milis, voorzitter van MechelenMeemaken.
https://weekend.knack.be/lifestyle/mode/mechelen-ondersteunt-handel-en-horeca/article-normal-1581511.html?_ga=2.101419714.2127282630.1585234104-1274172846.1571223460
Knokke-Heist maakt 4 miljoen euro vrij om tweedeverblijvers te bedanken met waardebon: “Steunen er ook onze lokale economie mee”
Het gemeentebestuur van Knokke-Heist heeft beslist om de lokale economie een extra duw in de rug te geven en tegelijk de tweedeverblijvers te bedanken voor hun geduld. Per tweedeverblijfsadres wordt een waardebon gegeven van 200 euro aan de eigenaars die belasting moesten betalen op 1 januari 2020. Die bon kunnen ze besteden bij de lokale handelaars en horeca.
https://www.hln.be/in-de-buurt/knokke-heist/knokke-heist-maakt-4-miljoen-euro-vrij-om-tweedeverblijvers-te-bedanken-met-waardebon-steunen-er-ook-onze-lokale-economie-mee~a9b68075/